Interview met interieurfotograaf Margriet Hoekstra
Fotograaf Margriet Hoekstra werkt onder meer voor (interieur) architecten, ontwerpers en diverse magazines. Zo fotografeert ze voor vtwonen alle make-overs van het televisieprogramma Weer verliefd op je huis, fotografeert ze interieurs voor betonspecialist Bruizt en werkt ze samen met sanitairspecialist Hotbath. Ongeveer 70% van haar werk bestaat uit interieurfotografie, maar ze maakt ook reisreportages en portretten. Als ervaren interieurfotograaf deelt ze haar fotografietips met Interieur Professionals Plaza.
Wanneer wist je dat je van fotograferen je beroep wilde maken?
‘Als twaalfjarige maakte ik al foto’s met vriendinnen met een camera van mijn moeder. Ik vond het leuk om herinneringen vast te leggen. De rolletjes liet ik ontwikkelen van mijn zakgeld. Na een toerisme opleiding ging ik als stewardess aan de slag en kwam ik op veel plekken op de wereld. Mijn camera zat altijd in mijn koffer. Na aansporingen van mijn omgeving ben ik de fotovakschool gaan doen. Om de opleiding te betalen, hielp ik met hand- en spandiensten op de beeldredactie van Libelle. Toen ik bijna klaar was met de opleiding werd ik door Libelle gevraagd om een reisreportage te maken op Menorca. Zo is het balletje gaan rollen.’
Je maakt veel interieur reportages voor tijdschriften zoals vtwonen. Hoe gaat het maken van een binnenkijker in z’n werk?
‘Ik kijk als eerste of een huis opgeruimd en schoon is en anders stofzuig ik even. Met het blote oog zie je broodkruimels en stof niet liggen, maar het kan mij veel tijd kosten in de nabewerking. Ik begin vrijwel altijd met fotograferen in de woonkamer. Eerst maak ik foto’s vanuit de hoeken voor een paar totaalbeelden. Daarna zoom ik in op een paar mooie items, die de sfeer van een woning goed weergeven. Het licht is ook een belangrijke factor. Licht bewolkt weer is perfect om te fotograferen. Met een wolkje voor de zon ben ik blij, dan krijg je mooi, zacht licht. Ik werk niet graag met een groothoeklens, maar ik maak liever drie foto’s die een groothoek verbeelden. Op één dag maak ik zo tweehonderd à driehonderd beelden, maar na het selecteren blijven daar 60 tot 80 beelden van over. Deze beelden moeten samen een mooi totaalbeeld geven van een interieur.’
Wat maakt een interieurbeeld spannend?
‘Voor mij is een beeld interessant als er niet té veel gebeurt, je geïnspireerd raakt door de lijnen, het vanuit een goed standpunt is genomen en natuurlijk door wat je ziet. Een leeg plafond dat de aandacht trekt kan bijvoorbeeld heel storend zijn. Of producten die achter elkaar staan, waardoor je ze niet goed ziet. Ik werk tegenwoordig vaak zonder stylist, maar ik ben soms tot op de millimeter aan het schuiven. Als ik een groepje accessoires fotografeer, moeten ze er allemaal mooi op staan. Of je met het blote oog kijkt of door de lens maakt een groot verschil. Ik voeg niet veel toe in een interieur, het gaat eigenlijk meer om de kunst van het weglaten.’
Waar moet een huis aan voldoen als jij komt voor een binnenkijk reportage?
‘Ik word heel blij van een mooi interieur en een prachtig ontworpen huis. Ik heb wel eens huizen met een geel en groen plafond gefotografeerd en die kleur reflecteerde op alles. Het komt uiteindelijk goed in de nabewerking, maar het is wel lastig fotograferen. Raambekleding doet ook veel voor een interieur. Zo kan ik als fotograaf spelen met het licht. Het is leuk als de tuin ook sfeervol is aangekleed. Dat zie je toch als je gaat fotograferen. Ik ben wel eens ergens geweest waar een groot, blauw opzet zwembad in de tuin stond. Het was een uitdaging om die uit beeld te houden, haha!’
Wat voor camera en lenzen gebruik je?
‘Ik werk momenteel met een spiegelreflexcamera 5D Mark IV van Canon, maar ik overweeg over te stappen naar een systeemcamera. Om de zoveel jaar moet je als fotograaf je spullen vernieuwen. Beknibbel vooral niet op goede, lichtsterke lenzen. De Canon 50 mm 1.8 lens is een mooie, lichtsterke lens voor beginnende fotografen. De lens heeft een plastic omhulsel, maar heeft niet voor niets de bijnaam ‘plastic fantastic’. Ik heb veel verschillende lenzen, maar er zijn er drie die ik veel gebruik: de 16.35 2.8 (kleine ruimtes), de 24.70 2.8 en een 100 mm 2.8 macro lens (portretten en close-ups). Heel belangrijk: investeer in goede software om je foto’s naderhand te bewerken. Ik werk met Lightroom.’
Hoe belangrijk is de nabewerking eigenlijk?
‘Zonder nabewerking, geen perfecte foto. Ik zal niet snel elementen uit het beeld wegshoppen, maar ik bewerk wel op kleur, licht en ik zorg dat alle lijnen recht zijn. Daarna bekijk ik de foto vaak op 100% en werk ik met een retoucheerpenseel alle stofjes weg. Als ik op een locatie ben waar de zon naar binnen schijnt, maak ik een foto vaak met meerdere belichtingen. Tijdens de nabewerking kan ik de verschillende beelden in elkaar schuiven tot één beeld. De donkere delen worden dan lichter en de lichte delen worden donkerder. Ik vind het erg leuk om daarmee te spelen.’
Wil je een aantal fotografie tips delen?
- ‘Als ik een reportage maak, let ik op het kleurgebruik in alle foto’s. Ik vind het lekker als er twee of drie kleuren terugkomen, dan kun je de beelden met elkaar verbinden. Dat kun je ook sturen in interieurfotografie door styling mee te nemen, bijvoorbeeld enkele kussens en bloemen.
- Een foto met het onderwerp in het midden is vaak niet zo spannend. Als je door de zoeker van de camera kijkt, zie je dat je beeld wordt verdeeld in negen vlakken. Je foto wordt sterker als je onderwerp op een van de vier kruispunten valt. Ik gebruik deze hulplijnen ook om ervoor te zorgen dat de lijnen in een interieur recht lopen.
- Als je op het strand zit en een foto maakt van de zee, is het mooi als de zee op 1/3 van de foto te zien is en de lucht op 2/3 van de foto. Als de horizon precies in het midden zit, wordt de foto minder spannend. Dit wordt ook wel de 1/3 regel genoemd en gaat ook op in andere situaties.’
- Een statief is aan te raden als je veel interieurs fotografeert. Aan mijn camera hangt een trigger, een klein afstandsbediening die je in camera plugt. Je kunt dan fotograferen zonder dat je de ontspanknop hoeft aan te raken. Zo weet je zeker dat er geen trilling in je camera zit en je beeld niet bewogen is.
- Ik werk bijna altijd met natuurlijk licht. Als je de flits niet gebruikt, zijn de kleuren en het licht veel mooier.
- De fotowinkel Calumet biedt erg goede cursussen op gebied van fotografie aan. Ik heb daar onder meer cursussen over Photoshop en Lightroom gevolgd.
- Mike Sluitertijd maakt praktische filmpjes over fotografie op Youtube waar je veel van kunt leren.’
Wie inspireren jou in je werk?
- ‘Ik ga vaak naar het Fotomuseum in Hilversum. Het is een prachtig gebouw, met hele gave tentoonstellingen en ze hebben ook regelmatig goede sprekers.’
- ‘Een Scandinavisch interieur magazine waar ik veel inspiratie uithaal is Ark Journal. Je kunt zelf uit een van de vier covers kiezen, die jij het mooist vindt. De huizen, de kleuren, de vormgeving, de styling, alles is werkelijk prachtig. In Nederland te koop bij Aedam Anthony, een webshop voor interieurdesign.’
- ‘Interieurstylist Pernille Vest volg ik op Instagram vanwege haar inspirerende werk. Ze werkt ook veel voor Ark Journal.’
Meer weten over het werk Margriet? Kijk op haar website of Instagram.