Live ontmoetingen op een beurs vol kleur!
Voor de nieuwste en leukste ontwerpen op het gebied van home, gift en lifestyle, moet je op ShowUp zijn. Zondag 5 september bezochten we deze inkoopbeurs met het motto “Let’s meet again”, in de zonnige expo Haarlemmermeer.
Na een periode van veel digitaal contact en weinig tot geen beurzen, was het nu eindelijk tijd om ontwerpers live te ontmoeten, producten te zien en te voelen, trends en kleuren te spotten en inspiratie op te doen. We hebben genoten van een kleurrijke beurs en nemen jullie hier graag in mee.
De Trendzone bracht deze editie een ode aan de on- en offline winkel: ‘The Grid, your local shop of trends’.
‘Tijdens de lockdowns hebben we het belang van winkels in een nieuw daglicht gezien. Niet alleen ontstond een herwaardering voor de digitale winkel die vliegensvlug bezorgt, maar juist ook voor de lokale winkel: waar je nog persoonlijk contact hebt een een uniek aanbod vindt.’, aldus Jan Agelink.
De vijf trendrichtingen zijn:
- Funorama | gaat over speels en ontregelend design voor jong en oud.
- Foodies | biedt inspiratie op het gebied van food en non-food.
- Functional Factory | focust zich op schetsmatig en functioneel design.
- Flower Power | toont de laatste groentrends en brengt de natuur in huis.
- Fantastic Furniture | richt zich op decoratie met een sterke seventies vibe.
Trendzone “The Grid”: Flower Power, Fantastic Furniture, Foodies.
Studio Mus Ruijg, Trendzone Funorama, Trendzone Flower Power, Lucas Munoz.
Dress your home
Mede door de corona-crisis en het vele thuiswerken, zien we een hernieuwde interesse voor ons thuis; het interieur. Daar zijn wij uiteraard erg blij mee. Men heeft meer aandacht voor de directe leefomgeving, zowel binnen als buiten. In plaats van het kopen van een dure jurk of tas, verschoof de aandacht van de consument naar het aankleden van de woning.
Dit zagen we terug op de beurs in de vorm van vele prachtige kleden, kussens en ander textiel voor in huis. Zachte, natuurlijk materialen als 100% wol en linnen. Maar ook in handgemaakte prints op gerecycled papier met mooie, zichtbare structuren.
Er is veel aandacht voor detail en materiaal. Comfort en luxe blijven belangrijke waarden voor het interieur.
PUC bag, Giorgetti stoel via Co van der Horst, Tinne + Mia, Burel Factory.
Als reactie op de voortrazende wereld om ons heen en de onzekerheid die Covid-19 ons brengt, zien we veel aandacht voor selfcare. Producten en interieurs die helpen met het creëren van een moment van ontspanning. Een comfortabel thuis om je terug te trekken en simpele, stijlvolle ontwerpen voor onze dagelijkse rituelen. We zien een groeiende interesse en behoefte aan spiritualiteit en een holistische en duurzame levensstijl.
Nature is calling
Een andere duidelijke – en onuitputtelijke – inspiratiebron is moeder natuur. In al haar facetten was ‘de natuur’ aanwezig op deze beurs.
Natuurlijke materialen (klei, wol, linnen, papier, hout), bloemen in alle soorten en materialen in zowel 2D alsen 3D, verfijnde prints uit de natuur, primitieve prints en handwerk, heel veel dieren en stijlvolle outdoor producten… Nature is calling!
Margriet Foolen, Wood sensation, Atelier Toit, Jurianne Matter.
We gaan op vakantie in eigen land, zwemmen in natuurwater, een ommetje maken lijkt de nieuwe volkssport nummer 1 geworden: buiten is het nieuwe binnen. En dat rijke, pure gevoel halen we ook graag ons interieur in.
Naast de natuurlijke materialen vertaalt zich dit voor interieur in: ronde, organische vormen, warme kleuren (zowel gedempt als feller) zachte, aaibare textielen, verfijnde natuur-prints en veel keramiek. Hierin zien we handmatig aangebrachte structuren, de puurheid van het materiaal en aandacht voor duurzaamheid en hergebruik.
Tudo Taste, Great ceramics, NADesign, Bloomingville.
Colour Boost
Als iets gelijk in het oog sprong, was het wel de veelheid aan kleur!
Felle, rijke kleuren in sprankelende combinaties die zorgen voor eyecatchers in het interieur. Van koningsblauw tot oranje en van lila tot zacht mint. Nog steeds veel pastellen en zachte kleuren. Denk aan een zomerse zonsondergang en bijpassend kleurverloop: van gordijnen tot dip dye kaarsen.
MT masking tape, Tone, Foekje Fleur, Renske Versluijs.
Trendzone, HAAN, Laura Schurink, Tinne + Mia
We zagen opvallend veel gekleurd glas, stapelbare ontwerpen en volumineuze bubble-vormen, waarmee creatief gecombineerd kan worden. Speels ontwerp, humor, fantasie, expressie en creativiteit voeren de boventoon. Uitgesproken keuzes voor een opvallend interieur. Zelfs neon accenten en accessoires zijn terug van weggeweest.
The Gift Company, Studio About, Kitsch Kitchen, Studio About.
Lambert Kamps, Groen + Akker, Studio About.
Japandi
Naast heel veel kleur en expressieve dessins en ontwerpen, was er ook ruimte voor meer verstilling. Minimalistisch design in smaakvolle naturellen.
De woontrend van dit moment is Japandi; een combinatie van de minimalistische stijl van Japan, gecombineerd met het serene smaakgevoel van Scandinavië. Ingrediënten voor een smaakvol interieur, zoals ton-sur-ton aardetinten en ambachtelijke accessoires. Wij werden helemaal geïnspireerd door onderstaande labels.
K’willem in huis, Studio Daphne Zuilhof, Moyha, NADesign.
We did ShowUP! De prachtige stands, de trends & inspiratie, goede sfeer en zomerse temperaturen zinderen bij ons nog lekker na. Een inspirerende start zo na de zomervakantie!
Volgende editie ShowUp
De volgende editie van ShowUP vindt 6 & 7 februari 2022 plaats in expo Haarlemmermeer.
Goed om te weten: met je KvK nummer kun je als interieurprofessional gratis naar binnen.
Hij staat bij ons weer in de agenda!
PS. Zie ook ons verslag op Instagram in de highlights “trends” en “beurzen”>> @interieurprofessionalsplaza
Auteur
Dit blog is geschreven door Viva Vulto:
Met haar aanstekelijke enthousiasme en energie, haar scherpe blik op de tijdgeest, kleuren, vormen en prints neemt Viva Vulto je mee tijdens haar beurs- en bedrijfsbezoeken voor Interieur Professionals Plaza. Haar kennis en kunde zorgen voor de juiste vertaling van trends naar interieurs.