Interieurs ontwerpen is geweldig om te doen. Jouw ontwerp aan je klant presenteren is de kers op de taart. Maar man, wat een werk zit daar in. Veel meer dan wat je met je klant hebt afgesproken. Veel meer dan waar je voor betaald krijgt. En het was nou ook weer niet bedoeld als hobby. Maar het kan écht: Meer geld overhouden in minder tijd.
Hoe vaak ga jij terug naar de tekentafel?
Een ontwerp uitwerken en je tijd managen kan echt een heel stuk beter. Het begint eigenlijk al met de verwachtingen die jij schept richting jouw klant. Hoeveel tijd kun én wil jij toegewijd zijn aan jouw klant en zijn interieur? Eén keer terug naar de tekentafel is niet zo erg, twee keer zou nog net kunnen, maar vijf keer kan niet de bedoeling zijn. Dan gaat er iets grondig mis. In de communicatie welteverstaan. Want wie begrijpt wie niet? Snapt jouw klant niet precies wat jij bedoelt? Of is het misschien wel andersom?
Daar zit al een grote winst: geef duidelijk aan wat wel en niet in jouw aanbod is verwerkt. Omschrijf simpelweg wat je doet. Ik zou zeggen, één keer een aanpassing maken op de feedback die de klant jou geeft naar aanleiding van jouw eindpresentatie. En natuurlijk, soepel zijn omdat het zo’n leuke klant is, mag altijd, dat bepaal je lekker zelf. Maar wil de klant méér dan jij met hem hebt afgesproken? Dan moet gewoon de teller weer lopen. Een groot deel van de verantwoordelijkheid ligt trouwens wel bij jou. Je moet heel goed begrijpen wat jouw klant wil. Waar hij blij van wordt. Als je twijfelt, ga dan niet stug door tot je alles hebt uitgewerkt, maar plan een tussenmoment in. Jouw klant voelt dat je extra tijd voor hem maakt, en jij kunt er geruster op zijn dat jouw advies in de roos is.
Stresspakket
En hoe zit het met het ‘overdeliveren’? Je hebt met grote zorg geweldige pakketten samengesteld, je klant hoeft alleen maar uit A, B of C te kiezen. Er staat perfect uitgelegd wat er allemaal wel en niet in het pakket zit. Easypeasy. Maar zit jouw klant te wachten op al die onderdelen? Of denkt ie: “Nou, dat vloerenplan is echt niet nodig, ik heb al een vloer. En dat geldt trouwens ook voor de gordijnen.” Een gemiddelde klant heeft ook geen idee waarom dat moodboard nou in dat pakket zit. Kortom, hij heeft genoeg reden om eens lekker korting aan jou te vragen. Dat schiet niet op natuurlijk. Of je daar nu wel of niet op ingaat, de toon is gezet. Jouw klant moet blijkbaar iets kiezen dat niet echt bij hem past.
En die 3D. Moet die er standaard in? Dat is een echte urenslurper. Snapt de klant met 2D wat hij krijgt? Waarom zou je dan zwoegen op een 3D? Natuurlijk zijn er klanten die graag een 3D visualisatie willen zien. Daar kun je altijd een op maat prijs voor maken. Maar biedt hem niet zonder meer aan. Werk hem alleen uit, als jouw klant jou er ook daadwerkelijk voor betaald.
Geef de klant wat hij nodig heeft
Hoe zou het voor jou zijn als iedere klant precies het pakket heeft dat hij nodig heeft, en dat jij precies doet waar hij jou graag voor betaald? Grote kans, dat je deze keer niet enorm zit over te werken. Grote kans dat je sneller klaar bent. En een hele grote kans dat jouw klant gewoon blij is, omdat hij precies krijgt waar hij om vraagt. Dat pakket heet dan gewoon een offerte op maat.
En trouwens, wil je het halletje ook nog even doen?
En dan nog de nazorg. Hoe vaak belt of mailt een klant jou nog nádat je je factuur al hebt verstuurd? Best regelmatig, schat ik zo in. Tenminste, ik hoor dat vaak om mij heen. Je klant appt je wat foto’s van leuke accessoires en vraagt aan jou welke te kiezen. En of je misschien nog een paar leuke winkels of merken weet. En trouwens, je hebt wel een kleurplan gemaakt voor de woonkamer, maar nu moet toch nog het halletje erbij, of je dat niet nog even wilt uitwerken.
Jouw tijd wordt vanaf nu gewoon betaald
Hoe voorkom je dat nog lang nadat je voor jouw gevoel echt wel klaar bent, opnieuw jouw tijd erin moet stoppen? Bied een strippenkaart aan! Rond heel duidelijk je project af, geef zelfs een mooi cadeau, een bos bloemen, of een bijpassend kussen voor hun nieuwe interieur. Daarmee rond je het ook letterlijk af. Bied aan, dat als er nog vragen zijn, je dat heel handig hebt geregeld in een knipkaart. Knip ze op in 10 minuten of een kwartier, hierin kun je in de meeste gevallen prima een vraag goed beantwoorden. Maak een serie van 5 of 10 strips en je hebt op deze manier gecovered, dat jouw tijd en expertise na de klus ook betaald worden.
Een bijkomend voordeel is, dat mensen zuiniger omgaan met jouw tijd, want ze weten én voelen nu letterlijk wat die kost. De prijs van zo’n strippenkaart? Ga uit van jouw uurprijs, rond eventueel een beetje naar beneden af. Vaak worden niet alle ‘strippen’ opgebruikt, of heb je de vragen snel beantwoord.
Al zou je maar één van deze tips oppakken, dan gaat het je daadwerkelijk tijd schelen. Laat staan als je even grondig naar jouw situatie kijkt. Zie jij al wat er beter kan?
En als je het niet helemaal helder ziet, dan helpt een uurtje sparren met mij. Je krijgt nieuwe haakjes en verfrissende inzichten. Om concreet mee aan de slag te gaan.