Meer opdrachten via LinkedIn? Dit is het geheim.
Iemand die koffie of WC-papier verkoopt heeft het eigenlijk best makkelijk. Want een dag zonder Popla of Nespresso kan niemand. Toch? Maar hoe zit dat bij jou? Als creatieve ondernemer? Hoe zorg je dat de stroom klussen en tijdelijke opdrachten via LinkedIn lekker doorloopt? En dat het ook leuke klussen bij leuke klanten zijn?
Goed nieuws!
Dat heb je namelijk zelf in de hand. Niet door lukraak iets op LinkedIn te posten. En ook niet door je naar netwerkborrels te slepen.
Nee. Het geheim zit ‘m in een plan én de uitvoering ervan. Geen globale opzet ergens op een kladje, maar een strategie. Waarbij je kritisch naar jezelf en je ambities kijkt. Je denkt goed over jezelf en je business na, zodat je uitingen en acties ook ergens op slaan en leiden tot meer of betere klanten.
Dat klinkt goed. Maar ik hoor je ook denken: hoe dan?
Wees gerust. Dat hoef je niet alleen uit te zoeken. Daar heb je professionals voor, zoals ik. Met doelgerichte programma’s.
Wacht, ik licht een tip van de sluier op:
Voor wie kom jij je bed uit?
Voor je zo’n strategie uit kunt zetten, moet je eerst weten hoe je jezelf neer wilt zetten. Als persoon, als ondernemer, als expert. We denken na over je unieke aanpak in je professie. Je bijzondere expertise, originele invalshoek of exclusiviteit. Zodat jij je op een authentieke, onderscheidende manier kunt profileren naar klanten toe.
En we gaan dan nog een stap verder: je bent vast geen allemansvriend. Voor wie zijn jouw diensten er precies? En als je daar nog nooit over nagedacht hebt: wat was jouw leukste klus en waarom ging je toen zingend naar huis? Met andere woorden, voor wie kom jij graag je bed uit?
Ook willen we weten waar jouw klanten hun bed voor uitkomen. Wat triggert hen, wat vinden ze interessant? Waar heb jij de oplossing voor? Kijk, dan hebben we de sweet spot te pakken: het punt waarop je klant en jij elkaar vinden.
Jouw rode draad
Je hebt nu de rode draad van je verhaal te pakken. En daarmee gaan we aan de haal op LinkedIn. Want als jij met zakelijke klanten werkt, dan is dat het platform waarop je ze allemaal kunt bereiken. Eerst gaan we aan de slag met je LinkedIn profiel. En als dat staat gaan we kijken hoe je je boodschap gaat communiceren. Wil je vloggen, bloggen of begin je met wat eenvoudigere berichten en visuals? Al deze keuzes gaan we onderzoeken. We brengen focus aan. Laat de marketing maar beginnen!
“En bij alle keuzes die je maakt, kijken we vooral wat past bij jou als ondernemer.”
Nu nog uitvoeren
Nu kan dat wel mooi uitgewerkt zijn, maar de uitvoering is cruciaal. Dat kan best spannend zijn. Het maken van je video’s en blogs, het plaatsen van berichten, de reacties afwachten, het reageren op nieuwe mogelijke klanten.
Je zult zien dat mensen je gaan herkennen. Je bereik en impact wordt gaandeweg vergroot. Hou je dat consistent vol, dan bouw je aan een stevige naam. Uiteindelijk worden jouw prospects de klanten waar je zo graag mee werkt.
Evenwichtige opdrachtenportefeuille
Je zult niet de eerste zijn die een behoorlijk netwerk opbouwt dankzij bovenstaande gedegen strategie. Lees hier het verhaal van Jessie maar eens. Het werpt zijn vruchten af. Je stevent af op een evenwichtige opdrachtenportefeuille. Klanten weten jou te vinden. Potentiële klanten gaan jou benaderen voor een nieuwe opdracht. Door alles wat jij op LinkedIn laat zien, vertrouwen ze je al voordat ze je persoonlijk hebben ontmoet.
Duizelt het je?
Heel begrijpelijk. Waar te beginnen? Heb je iemand nodig die je op weg helpt, om samen jouw unieke plan te smeden? Maar ook iemand die je op scherp zet. Je begeleidt bij de uitvoering. Iemand die zorgt dat je in actie blijft. Geen ge-maar en geen excuses.
Omdat jij een serieuze ondernemer bent. Met ambities. Continuïteit is belangrijk, maar groei ook.
Wat denk je? Zetten we jouw bedrijf ook op de kaart?
Ik nodig je graag uit voor een vrijblijvend online 1-op-1 gesprek.
Beeldcredits: Wijnand Geuze