Pinterest voor interieurprofessionals
05 november 2021 

Pinterest voor interieurprofessionals

Hét stappenplan hoe jij nieuwe klanten krijgt via Pinterest!

Iedereen, maar dan ook echt iedereen, die iets aan zijn of haar interieur doet ZIT op Pinterest.
Daar begint iedereen. Of het nu voor een babykamer is, een ingrijpende verbouwing, nieuwe keuken of voor een nieuwe bank: iedereen zoekt op Pinterest naar inspiratie.
Dus wil je antwoord op de vraag: “Zit mijn doelgroep op Pinterest?”. Dan zeg ik volmondig en uit volle borst: “JA! Zeker weten!”.

Heel veel interieurprofessionals gebruiken Pinterest. Voornamelijk voor zichzelf en voor projecten voor hun klanten. Waarschijnlijk herken je dat wel. Ook jij zoekt op Pinterest naar inspiratie. Naar mooie foto’s van originele ideeën, naar kleurcombinaties, naar mooie meubels etc.

En exact op die manier zoekt ook jouw potentiële klant op Pinterest.

Hoog tijd dus om ook Pinterest zakelijk in te zetten!

Ga van mooie foto’s bewaren, naar zelf delen van jouw content. Deel jouw berichten op Pinterest, laat foto’s van jouw projecten zien. Deel jouw kennis en jouw expertise.

Pinterest voor interieurprofessionals

Hoe pak je dat aan?
Volg dit stappenplan:

Stap 1: Maak een Pinterest business account
Heb je nog geen Pinterest Account? Start dan direct met het maken van een business account. Heb je wel een account, maar is dit nog een persoonlijk account: zet deze dan om naar een business account.

Waarom? Omdat je dan gratis toegang hebt tot statistieken (want.. meten is weten) en een aantal andere opties. Zoals het vermelden van jouw accountnaam en profielfoto bij jouw berichten.

Stap 2: Gebruik zoekwoorden
Hoe leuk Pinterest ook is, met al die prachtige afbeeldingen en inspiratie, uiteindelijk is het heel plat gezegd, gewoon een zoekmachine. Zoals je jouw website inricht om gevonden te worden via Google, zo ga je ook met zoekwoorden aan de slag binnen Pinterest. Op alle mogelijke plekken gebruik je binnen Pinterest zoekwoorden. Zo vinden mensen die jouw zoekwoorden gebruiken, jouw berichten.

Zorg dus dat mensen die zoeken, jou vinden. En dat doe je door middel van zoekwoorden.

Ben jij dé expert op het gebied van Scandinavische interieurs? Doe een zoekwoorden onderzoek en zorg dat de juiste zoekwoorden overal terugkomen in jouw Pinterest Account. Jij wilt tenslotte gevonden worden door mensen die zoeken naar een Scandinavisch interieur. Niet door mensen die zoeken naar een landelijk interieur of pimpelpaarse vloerbedekking.

Stap 3: Maak borden op Pinterest
Pinterest berichten sla je op in borden.
Hoeveel borden moet je maken? Minimaal 5 en verder wat voor jou goed werkt. Maak borden bij thema’s/onderwerpen die voor jou belangrijk zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de navigatie onderdelen van je website. Vaak heb je daar al een soortgelijke indeling gemaakt. Kun je die onderwerpen vertalen naar een bord? En zorg dat je de titels van borden zo helder en duidelijk mogelijk maakt. Ga absoluut geen creabea namen verzinnen. Want dat werkt totaal niet in een zoekmachine.

Belangrijk is dat je een bord actief kunt houden. Dus dat je daar regelmatig berichten in kunt plaatsen. Kun je maar 1x per jaar een bericht in dat bord plaatsen, dan is het onderwerp te niche. Kies dan een wat breder onderwerp. Maar… maak het onderwerp ook niet té breed. Een bord met als titel “interieur” is heel algemeen en heel erg breed. Maar een onderwerp als “Scandinavisch interieur” of “tips duurzaam interieur” is al veel beter. Zorg dat jouw niche terugkomt in de titels van de borden. En… vergeet niet om ieder bord ook een bord beschrijving te geven in lopende zinnen met zoekwoorden daarin verwerkt. Dit wordt heel vaak overgeslagen. Vul dit in!

Stap 4: Pinterest berichten zijn de link naar je website
Mensen zoeken op Pinterest naar inspiratie. En dat gaat verder dan alleen maar plaatjes kijken. Ze bewaren (repinnen) berichten en slaan deze op in hun borden om later nog eens te bekijken. Of ze klikken direct op een bericht. Op Pinterest linkt ieder bericht naar een pagina in jouw website. Daar vinden mensen meer informatie over het betreffende project van de foto waarop ze geklikt hebben. Mensen weten dus dat als zij op een plaatje klikken, zij op jouw website terecht komen. Zorg dan ook dat ze op de juiste webpagina uitkomen en niet op jouw homepage.

Dit direct doorklikken maakt dat Pinterest jou heel veel bezoekers naar je website op kan leveren.

Dit zijn allemaal potentiële klanten!

Op Instagram heb je te maken met Link in Bio, waar maar weinig mensen op klikken. Op Pinterest is het super makkelijk om naar jouw website door te klikken.

Stap 5: Wat voor berichten plaats je op Pinterest?
Zoals gezegd zoeken mensen op Pinterest naar inspiratie. Net zoals jij dat doet. Maar je wilt niet dat ze alleen maar mooie plaatjes kijken. Je wilt dat ze doorklikken naar jouw website. Waar ze het hele project kunnen zien dat jij hebt ontworpen en gerealiseerd. Zodat ze klant bij jou willen worden. Mensen zoeken op Pinterest naar tips, adviezen, inspiratie, ideeën, etc.

Deel jouw kennis (Wat mag niet ontbreken in een Japandi interieur), geeft tips (5 kleuren voor een Scandinavische woonkamer). Als interieurprofessional kan jij een ruimte inlopen en je ziet gelijk 73 dingen die anders of beter kunnen. Of die juist al super goed zijn. Licht een tipje van de sluier op en deel 9 van die 73 dingen. Laat zien waar jij veel vanaf weet. Zodat mensen hun interieur door jou willen laten ontwerpen. Laat niet alleen die mooie foto zien, maar deel waarom je dit zo gedaan hebt. Vertel waar de foto over gaat en gebruik natuurlijk weer… zoekwoorden.

Stap 6: Aan de slag met Pinterest
En nu doen, doen, doen. Dat is het enige dat werkt op Pinterest. Zorg dat je regelmatig berichten plaatst. En vooral niet 10 berichten tegelijk en dan maanden niets meer. Kijk naar je statistieken. Welke berichten werken goed. Kun je meer van dat soort berichten maken.

Meer weten over Pinterest?
Wil jij aan de slag met Pinterest? En het gelijk goed aanpakken? Dan is de Pinterest Power Training misschien iets voor jou!

 

PInterest voor interieurprofessionals

Over de schrijver
Als eigenaar van de Pinacademie, kent Jody alle ins- & outs en de nieuwste mogelijkheden van Pinterest. Met haar jarenlange ervaring en achtergronden in marketing en communicatie, weet Jody waar de kansen en mogelijkheden liggen van de zoekmachine die Pinterest heet. Ze inspireert oa interieurprofessionals de juiste Pinterest strategie in te zetten om dagelijks gratis verkeer naar jouw website te brengen en zo nieuwe klanten te genereren. Ze werkt o.a. met en voor Montel, Intratuin, Ixxi en Goossens.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down